Het DISC model in de klas

Wist je dat ook leraren en docenten gebruik maken van het DISC model? Als leraar moet je namelijk ongeacht de leeftijd rekening kunnen houden met verschillende persoonlijke kenmerken en gedragsstijlen. De gebruikte lesmethode kan op die manier worden aangepast aan de verschillende behoeften van de studenten. Hoe docenten het DISC model precies gebruiken in het onderwijs, lees hier!


Wat is het DISC model?

Het DISC model is een model dat vier gedragsstijlen onderscheidt. Met behulp van deze kennis kan er meer begrip worden gecreëerd en kan er beter op de unieke behoeften en gedragingen van de student worden aangesloten. Ook tijdens gerichte bijscholingen, cursussen, workshops en andere informatiebijeenkomsten is het prettig om kennis te hebben van de verschillende DISC profielen. Een docent of leraar kan op die manier optimaal aansluiten bij de groep die hij of zij voor zich ziet staan.


De verschillende DISC profielen zijn:

Dominant (D): Een dominante student toont assertief en resultaatgericht gedrag. Ze houden enorm van uitdagingen. Het is vaak het type dat graag leiding neemt en verlangt naar controle en macht.

Invloedrijk (I): Invloedrijke studenten zijn vaak extravert, sociaal en charismatisch. Deze studenten zijn vooral gericht op interactie en beïnvloeden anderen vaak positief. Ze creëren een prettige sfeer.

Stabiel (S): Stabiele studenten zijn echte gevoelsmensen. Ze zijn empathisch, geduldig en houden van harmonie. Ze zijn teamgericht en vaak conflict vermijdend.

Conformiteit (C): Studenten met een consciëntieus profiel zijn nauwkeurig, analytisch en gefocust op details. Ze zijn perfectionistisch en houden van structuur en regelmaat.

Ieder mens heeft een eigen persoonlijke mix van deze stijlen. Je bent dus nooit volledig het een óf het ander. Vaak zijn er een of twee stijlen die het meest naar voren komen en waar het individu zich het meest mee identificeert. Vervolgens kan hierop worden aangesloten.

DISC model in de klas

De DISC profielen in de klas

Dankzij de kennis van de verschillende DISC profielen uit het DISC model is er meer begrip gekomen voor de individuele stijlen van studenten in de klas. Door de test te doen of door te observeren en te luisteren kunnen docenten en leraren aanwijzingen krijgen over de aanwezige gedragsstijlen van de studenten. Deze kennis helpt onder andere bij de volgende zaken:

  • Leervoorkeuren vaststellen
  • Communicatie
  • Groepsdynamiek


Aan de hand van de DISC stijlen kunnen verschillende leervoorkeuren worden ontdekt. Zo willen dominante studenten wellicht een meer actieve rol spelen terwijl een rustige, stabiele student juist meer zou kunnen opbloeien in een gestructureerde en voorspelbare omgeving. Aan de hand van deze kennis kunnen docenten hun lesmethode aanpassen aan de verschillende studenten en hierin afwisselen.


Communicatie is op ieder vlak van het leven essentieel. Of het nu gaat tussen partners, vrienden, in een groep, in het bedrijfsleven of voor het netwerken. Communicatie komt overal terug en speelt overal een grote rol. Afhankelijk van de verschillende profielen kan dan ook een andere communicatiestijl gevraagd zijn om ze de boodschap op een heldere en duidelijke manier over te kunnen brengen. Een dominante student behoeft wellicht simpele en duidelijke instructies, terwijl de stabiele student juist behoefte kan hebben aan een rustige uitleg. Hoeveel woorden moet je gebruiken voor je boodschap? Vraag studenten hoe ze graag hun feedback ontvangen en pas je benadering hierop aan.


Moedig een prettige samenwerking en begrip aan door studenten bewust te maken van de verschillende stijlen in de klas en hoe ze elkaar kunnen aanvullen. Kijk naar hoe de groepen elkaar kunnen versterken en hoe ze gebruik kunnen maken van elkaars sterke kanten. Door kennis te hebben van de DISC stijlen kan de groepsdynamiek in de klas enorm verbeteren. Doordat er meer begrip is voor elkaar kunnen ze geduldig met elkaar omgaan en hun voordeel doen bij elkaars krachten.

DISC lesmethode

Mogelijke lesmethoden voor de verschillende DISC profielen

Nu bekend is wat de verschillende DISC profielen inhouden en hoe zij de les, de communicatie en de dynamiek in een klas kunnen beïnvloeden, kunnen we kijken naar hoe de les kan worden vormgegeven om aan de verschillende stijlen te voldoen.

Een dominante student kun je extra leiderschapsrollen aanreiken tijdens projecten en activiteiten. Geef kritische denkprocessen en uitdagingen de ruimte, moedig hen aan om deze aan te gaan en de denkvaardigheden te ontwikkelen

Bied invloedrijke studenten een een positieve en sociale omgeving waarin hun communicatieve vaardigheden volledig kunnen worden benut. Maak ruimte voor creativiteit en expressie in opdrachten en projecten en geef hen de gelegenheid om samen te werken en hun ideeën en plannen te delen.

Stabiele studenten bloeien het meeste op in een gestructureerde en voorspelbare omgeving. Zorg voor empathie en samenwerking in groepsactiviteiten. Hou als docent rekening met de tijd die een stabiele student nodig heeft. Heb geduld bij de vragen en geef rustig antwoord.

Geef conformiteit studenten gedetailleerde en goed georganiseerde materialen waarin ze hun onafhankelijke onderzoekstechnieken en kritische analyses kunnen oefenen en toepassen.  Geef hen de ruimte om problemen op te lossen en creatieve oplossingen te vinden.


Plan vandaag nog je training in en behaal de officiële DISC certificering zodat ook jij je voordeel kunt doen met de diepgaande inzichten die het DISC model je kan bieden

Reactie plaatsen