Er bestaan al een soort van vierdimensionale gedragsmodellen sinds ongeveer 400 voor Christus.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Empodocles: lucht, aarde, vuur & water;
- Hippocrates: optimistisch, prikkelbaar, nuchter en melancholisch;
- Galen rond 170 AD;
- Carl Jung rond 1921: denken, voelen, bewust worden en intuïtie;
- William Marston in 1928: Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Conformiteit.
Wat de vierdimensionale modellen gemeen hebben, is dat ze observeerbaar gedrag beschrijven. Oftewel HOE iemand doet wat hij doet.
Als je een verkoper bent, hoe verkoop je? Verkoop je als een D, I, S of C, of waarschijnlijker, een combinatie van de vier? Als je een manager bent, hoe manage je dan? Als een D, I, S of C of een combinatie?
Wat is het DISC model?
Het DISC model heeft bewezen een enorm voordeel te bieden bij het vaststellen van het HOE van onze gedrags- of stijl voorkeuren. Tot de toepassingen behoren:
- Werving
- Selectie
- Management
- Teambuilding
- Sales
- En talloze andere activiteiten
Het DISC model is geen persoonlijkheidstest
Het laat vier eigenschappen in onze persoonlijkheid zien. Maar de term ‘persoonlijkheid’ gaat veel verder dan de vier gedragsmatige eigenschappen. Daarom worden de verwanten van dit vierdimensionale model genoemd: type, stijl, voorkeuren, en vele andere termen die gerelateerd zijn aan de componenten van persoonlijkheid. De meeste modellen vermijden echter het gebruik van het woord ‘persoonlijkheid.’
Het DISC model zelf is één van de meest gebruikte instrumenten die er is. Het heeft een brede markterkenning vergaard in zowel de Europa als in de VS. Het succes komt grotendeels door het gemak waarmee het gebruikt en geïnterpreteerd kan worden. En door de gemakkelijk te onthouden en uitspreekbare naam, DISC.
Wat DISC ons niet vertelt, is WAAROM we doen wat we doen. Met andere woorden, het geeft geen beeld wat onze drijfveren zijn.
Wat zijn drijfveren?
Waarom verkoop, manage, adviseer of verleen je diensten aan je klanten?
Wat ‘zit er voor jou in?’
Waar krijg je een ‘kick’ van?
Wat drijft je om je werk te doen?
Wat is je drijfveer, die ervoor zorgt dat je ‘s ochtends je bed uit komt om naar je werk te gaan?
Wanneer er op het werk iets positiefs gebeurd waarvan je zegt, “Ja!! Dit is geweldig!!”, wat triggert die respons? Een tevreden klant? Een groot contract dat je hebt binnengesleept? Een lastig probleem dat je hebt opgelost? Je eigen specifieke antwoorden op die vragen zijn gebaseerd op je Drijfveren.
Drijfveren vertellen ons waarom we doen wat we doen
Waarden worden soms ook wel de ‘verborgen drijfveren’ genoemd. Drijfveren die onder onze gedragsstijl liggen en meestal niet boven water komen tot we iemand een lange tijd kennen. Ze initiëren en drijven onze gedragsstijl.
Drijfveren zijn abstracte concepten van wat juist, de moeite waard of gewenst is. Het zijn principes of standaarden waar je naar handelt. Drijfveren zijn overtuigingen die zo sterk zijn dat ze het gedrag van een individu of organisatie beïnvloeden.
Er zijn veel verschillende drijfveer categorieën. Onze drijfveren analyse bestaat uit zes verschillende drijfveren. Deze zes zijn geselecteerd omdat het waarden zijn die worden gedeeld door bedrijven, non-profit organisaties, verenigingen, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen.
Waarden drijven onze gedragsstijl: Weten dat iemand een “Hoge D” is, is niet genoeg. Wat drijft de Hoge D? Dat de typische Hoge D graag snel en direct wil weten waar het om draait, betekent niet dat de Hoge D geen drang naar kennis heeft. Als die Hoge D ook hoog intellectueel is, dan heeft hij een sterke drang naar kennis… en snel.
Wat doet het drijfveren model?
Als we belangrijke informatie achterhouden, dan hebben we geen klik met die Hoge D. Als we niet weten wat iemands gedragsstijl drijft, dan kunnen we geen relatie bouwen gebaseerd op drie belangrijke ingrediënten:
- Vertrouwen
- Geloofwaardigheid
- Goede verstandhouding
Drijfveren worden uitgedrukt in observeerbaar gedrag. Omdat drijfveren abstract zijn en principes leiden die ons gedrag initiëren, kunnen ze het makkelijkst worden gemeten door een zorgvuldig geconstrueerd instrument dat doordringt tot de redenen voor het nemen van beslissingen. Dat is wat het drijfveren model doet. Het rapport drukt iemands drijfveren in gedragsmatige termen uit, omdat dat is hoe iemands drijfveren zich uiten: In waarom we doen wat we doen.
Dit is waarom je elkaars drijfveren wilt kennen
Soms kan het lastig zijn om de waarden bij een ander meteen te identificeren in vergelijking met DISC, omdat we iemand voor een aanzienlijk langere periode moeten kennen om hun drijfveren te begrijpen.
Waarom?
Omdat drijfveren over een langere tijdsperiode worden gedemonstreerd, gebaseerd op een patroon van gedrag. Er zijn meerdere observaties nodig om de langdurige, innerlijke drijfveren in iemands gedragsstijl te observeren.
Drijfveer analyses geven een goed beeld van zes of zeven drijfveren met een hoge mate van betrouwbaarheid en validiteit. Kennis van de drijfveren die individuen, teams en organisaties drijven kan conflicten verminderen, de efficiëntie en productiviteit verhogen en elke groep een energieboost geven.
Eén van de grootste impacts die we zien bij bedrijven is een enorme vermindering van spanningen tussen de teamleden wanneer zij elkaars drijfveren kennen. Dit leidt tot enorme kostenbesparingen en een veel beter begrip voor elkaar bij het samenwerken.
Wil je jouw team ook efficiënter laten samenwerken?