
Wat mist jouw bedrijf?
Hoe zit het met de aanwezige drijfveren binnen jouw bedrijf? Zijn er bepaalde drijfveren die onvoldoende worden gevoed of nauwelijks tot niet vertegenwoordigd zijn? Iedere drijfveer draagt namelijk iets bij aan jouw organisatie. Betrokkenheid en motivatie helpen jouw bedrijf tot meer succes en nieuwe innovaties. Waarvoor komen de werknemers
‘s ochtends hun bed uit? Lees hieronder meer over de onmisbare krachten van elke drijfveer.
De bijdrage van de verschillende drijfveren
Wie zijn verschillende drijfveren begrijpt, kan beter richting aanbrengen in het werk en de bedrijfsvoering. Welke drijfveren mist het bedrijf nog?
Neem bijvoorbeeld een zakelijke drijfveer. Wanneer deze drijfveer niet aanwezig is binnen een organisatie of onvoldoende gevoed wordt, mis je een kracht die aandacht heeft voor winstgevendheid. Er ontbreekt dan een duidelijke focus op concrete, tastbare resultaten en financiële zekerheden. Mogelijk opereert het bedrijf minder efficiënt en blijven kansen onnodig liggen.
Wat dacht je van de politieke drijfveer? Zonder deze drijfveer mist een bedrijf zijn sturing en kan daardoor besluiteloos zijn. Er ontbreekt dan namelijk een duidelijk gevoel van leiderschap, invloed en richting. Wanneer de politieke drijfveer mist, is er vaak minder externe en interne pro-activiteit, wat de drive naar prestatie kan verminderen.
Heb je het gevoel dat het bedrijf stil staat? Dan is het goed mogelijk dat de individualistische drijfveer onvoldoende vertegenwoordigd is. De organisatie mist individuele initiatieven waardoor vernieuwingen uitblijven en het een bureaucratisch karakter kan krijgen. Persoonlijke vrijheden en unieke talenten worden mogelijk niet optimaal benut.
Ook de sociale drijfveer kent zijn eigen onmisbare bijdrage aan een bedrijf. Zonder deze drijfveer kan een organisatie namelijk een onpersoonlijke en kille werksfeer krijgen. Mensen zullen minder verbinding voelen met elkaar en hun werkplek, waardoor ook de klantgerichtheid hieronder kan lijden.
Wanneer de ideële drijfveer ontbreekt zullen handige structuren en procedures afwezig zijn of genegeerd worden. Daardoor kan de organisatie chaotisch worden. Tevens loopt het bedrijf het risico dat er op ethisch gebied en in de uitvoering onnodige fouten gemaakt worden. De organisatie komt hierdoor minder betrouwbaar en verantwoord over.
Een ander voorbeeld is de intellectuele drijfveer. Wanneer deze minder voeding krijgt, heeft een bedrijf vaak minder aandacht voor onderzoek en ontwikkeling. De organisatie kan oppervlakkige beslissingen nemen, moeite hebben met complexe uitdagingen en een gebrek aan diepgaande expertise ervaren.
Ten slotte de esthetische drijfveer. Een bedrijf dat deze drijfveer mist kan een saaie, ongeïnspireerde omgeving worden. Er is minder aandacht voor het ontwerp van de producten of diensten, en het kan ontbreken aan creatieve expressie of duurzaamheidsinitiatieven.
Hoe zijn de drijfveren binnen jouw bedrijf of organisatie vertegenwoordigd? Kom erachter met behulp van onze drijfverenanalyses. Krijg diepgaande inzichten in de motivaties en behoeften van de personen die er werkzaam zijn. Ontdek hoe jouw bedrijf nog succesvoller kan worden, de betrokkenheid nog meer kan worden vergroot en het werkplezier nog meer kan stijgen.