Wat hebben drijfveren te maken met betrokkenheid? Een heleboel!
Zoals je ongetwijfeld al weet, omvatten drijfveren de innerlijke motivaties van een persoon. Wanneer je kennis hebt van de verschillende drijfveren kun je ervoor zorgen dat ieder teamlid of je coachee zich erkend voelt en hem of haar op een passende manier prikkelen en uitdagen in diens taken.
De voordelen van een hoge betrokkenheid binnen een team en de gehele organisatie zijn legio. Betrokkenheid is essentieel voor de productiviteit, het werkplezier en de loyaliteit. Dit allemaal is onder andere afhankelijk van hoe goed de drijfveren van mensen worden erkend en gestimuleerd. In dit blog vertellen we je meer over hoe je de betrokkenheid kunt vergroten door aan te sluiten bij de drijfveren.
Betrokkenheid en drijfveren
Esthetische drijfveer
Mensen met een esthetische drijfveer handelen graag vanuit hun gevoel en houden van schoonheid en creativiteit. Om betrokkenheid bij deze groep te vergroten, is het belangrijk om een werkomgeving te creëren die visueel aantrekkelijk is en ruimte biedt voor creativiteit. Denk ook aan workshops, of het aanmoedigen van persoonlijke projecten. Door hen de vrijheid te geven om hun werk naar eigen inzicht vorm te geven zul je hen ongetwijfeld zien opbloeien.
Zakelijke drijfveer
Iemand met een zakelijke drijfveer is rationeel en ziet graag resultaat van diens inspanningen. Hij of zij vindt het hebben van duidelijke doelen en meetbare resultaten belangrijk. De betrokkenheid kan worden vergroot door hen te betrekken bij het proces van doelstellingen formuleren en hen bovendien verantwoordelijk te maken voor het behalen van deze doelen. Evaluaties en beloningen kunnen de motivatie alleen maar meer versterken. Wanneer ze invloed kunnen hebben zal de betrokkenheid verder stijgen.
Individualistische drijfveer
Wanneer iemand een individualistische drijfveer heeft, hecht diegene veel waarde aan autonomie en wat tijd voor zichzelf. Hij of zij zal in zijn talenten uitblinken wanneer hij verantwoordelijkheid op zich kan nemen. Vrijheid, flexibele werkopties en de mogelijkheid om eigen ideeën in te brengen vergroten de betrokkenheid en motivatie. Geef hen de ruimte om zich te profileren en erken hun bijdrage.
Sociale drijfveer
Mensen met een sociale drijfveer willen graag iets voor een ander betekenen. Geef hen het voortouw bij het organiseren van activiteiten die gericht zijn op teamvorming en sociale interacties. Denk bijvoorbeeld aan teambuilding-evenementen, vrijwilligersprojecten of een mentor van iemand kunnen zijn. Wanneer vooral samenwerken en elkaar ondersteunen centraal staat zal de betrokkenheid van deze groep vergroot worden.
Ideële drijfveer
Personen met een ideële drijfveer genieten onder andere van orde en structuur. Voor deze personen is het belangrijk om te werken in een organisatie of aan projecten die aansluiten bij hun waarden en overtuigingen. Om bij hen de betrokkenheid te vergroten is het raadzaam ze te betrekken bij bijvoorbeeld duurzaamheidsprojecten, sociale initiatieven en het formuleren van beleidsstukken. Het aanbieden van trainingen/workshops over ethische kwesties of het ondersteunen van projecten met een maatschappelijk doel, kan hun motivatie nog meer versterken. Dit willen ze het liefst aanpakken volgens een vaste methode of structuur.
Intellectuele drijfveer
Iemand met een intellectuele drijfveer wordt graag cognitief uitgedaagd en vergaard graag nieuwe kennis. Biedt hen dan ook vooral de kans om nieuwe dingen te leren en steun de intellectuele groei. Biedt opleidingen, workshops, cursussen en trainingen aan. Geef hen uitdagende projecten die diepgaand onderzoek en analyse vereisen. In een omgeving waarin kritisch denken en innovatieve ideeën worden verwelkomd kunnen ze enorm betrokken raken.
Op welke manier zou jij de betrokkenheid binnen jouw organisatie kunnen vergroten? Zet vandaag nog de passende stappen aan de hand van de inzichten vanuit de drijfverenanalyse.