Dit zeggen je drijfveren over jouw creativiteit

Dit zeggen je drijfveren over jouw creativiteit

We zijn allemaal op onze eigen manier creatief. Op welke manier dit zich uit, verschilt per persoon. Ook onze drijfveren spelen een rol in hoe onze creativiteit tot uiting komt. Verschillende drijfveren kunnen leiden tot verschillende vormen van creatief denken en doen. In dit blog vertellen we je meer over de creativiteit bij de zeven verschillende drijfveren.


Creativiteit en de esthetische drijfveer

Mensen met een esthetische drijfveer hebben vaak aandacht voor schoonheid en harmonie. Voorbeelden hiervan zijn kunst, design, architectuur, details in de natuur en dergelijke. Hun creativiteit is vaak terug te zien in visuele vormen, zoals schilderen, fotografie of interieur inrichting. In hun werk zijn ze altijd op zoek naar esthetische perfectie en een evenwicht hierin.

Omdat ze graag deze perfectie nastreven, kunnen ze vastlopen in hun creativiteit. Het loslaten van dit perfectionisme kan helpen om meer expressief te werk te kunnen gaan.


Creativiteit en de zakelijke drijfveer

Iemand met een zakelijke drijfveer past zijn creativiteit vaak op een praktische wijze toe, gericht op resultaten. Ze zijn er goed in om innovatieve en winstgevende oplossingen te bedenken. Met hun creativiteit kunnen ze processen optimaliseren, de efficiëntie verbeteren en nieuwe strategieën ontwikkelen.

Juist de focus op de winstgevendheid van hun creatieve idee kan ertoe leiden dat ze andere ideeën niet zien of geen kans geven zich te bewijzen. Het kunnen experimenteren met ideeën en experimenten die niet direct resultaat opleveren, kun hun creativiteit vergroten.

Creativiteit bij de individualistische drijfveer

Mensen die hoog scoren op de individualistische drijfveer, tonen hun creativiteit in de manier waarop ze zichzelf uitdrukken. Ze zijn op zoek naar originele en ongebruikelijke manieren om hun ideeën te presenteren. Hun creativiteit kan leiden tot baanbrekende, ongekende en onderscheidende kunstwerken of innovaties.

Het kan voor iemand met deze drijfveer uitdagend zijn om samen te werken met anderen. Juist vanwege hun drive naar onafhankelijkheid moeten ze zich hier bewust van zijn. Maar juist een samenwerking kan tot nieuwe perspectieven leiden die hun creaties kunnen verrijken.


Creativiteit en een politieke drijfveer

Iemand die politiek gedreven is, ontwikkelt graag krachtige berichten en campagnes die de aandacht trekken en vasthouden. Hun creativiteit wordt maar al te graag ingezet om een visie te realiseren en anderen te overtuigen.

Een valkuil is dat ze hun creativiteit mogelijk vooral als middel gaan zien om een bepaald doel te behalen en daarmee spontane ideeën minder ruimte krijgen. Ze willen graag invloed hebben. Wanneer ze open gaan staan voor vrijheid in hun creativiteit kunnen hun ideeën worden versterkt.


Creativiteit en de sociale drijfveer

Iemand met een sociale drijfveer stelt zichzelf en dus ook zijn creativiteit graag ten dienste van anderen. Ze zijn goed in het bedenken van ideeën en oplossingen die goed zijn voor het team of de gemeenschap. Ze willen graag een positieve impact hebben op hun omgeving. Voorbeelden zijn maatschappelijk betrokken kunst, educatie, of non-profit projecten.

Soms kunnen ze hun eigen creatieve wens en ideeën opzij zetten om meer aandacht te geven aan klussen of taken die anderen plezieren. Het vinden van een gezond evenwicht tussen wat ze voor zichzelf doen en wat voor een ander is een belangrijk leerproces.


Creativiteit en een ideële drijfveer

Mensen met een ideële drijfveer gebruiken hun creativiteit vaak om principes en idealen uit te dragen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist deze mensen vaak betrokken zijn bij creatieve projecten met een diepere betekenis of esthische achtergrond. Je ziet in hun projecten vaak hun eigen waarden en overtuigingen terug.

Ze willen vaak zo ontzettend graag “het juiste” doen, dat dit mogelijk hun creativiteit in de weg zit, waardoor ze minder experimenteren. Juist het speelse en de mogelijk risico’s durven nemen kan hun creativiteit verrijken.


Creativiteit en de intellectuele drijfveer

Mensen met een intellectuele drijfveer tonen hun creativiteit in het oplossen van moeilijke problemen en het bedenken van innovatieve ideeën. Ze zijn onder andere meesters in het schrijven van een onderzoek en conceptueel denken.

Het is echter goed mogelijk dat ze zichzelf helemaal klem zetten in hun analyses en zo hun eigen creativiteit in de weg zitten. Zo is het moeilijker om intuïtieve of minder logische ideeën te verkennen. Door af en toe de controle los te laten, kunnen zich nieuwe en onverwachte creatieve inzichten manifesteren.


Algemene tips op de creativiteit te vergroten

We vinden het allemaal prettig wanneer er nieuwe ideeën worden gevormd. Dit leidt tot verbeterde processen, vernieuwende producten, inspirerende kunstwerken en effectiviteit. Met behulp van de kennis van de verschillende drijfveren kun je een bijdrage leveren aan het bieden van de juiste randvoorwaarden waardoor iemand zijn creativiteit optimaal kan toepassen. Speel daarom in op elkaars sterke punten en zet je eigen drijfveren in om het creatieve werk te inspireren en vorm te geven.

Laat mensen ook vooral experimenteren met creatieve projecten die buiten de huidige comfort zone liggen. Het resultaat zal je weleens versteld kunnen laten staan.

Ga ook vooral de samenwerking aan om eigen creatieve projecten nog meer diepgang en finesse te geven. Het eigen werk kan enorm worden verrijkt dankzij nieuwe inzichten en perspectieven.


Hoe ga jij een ander helpen zijn creativiteit te ontplooien? Wil je weten hoe het met de creativiteit en de drijfveren in jouw team of bij jouw cliënten ligt? Start dan vandaag nog met een gedetailleerde drijfveren analyse.


Reactie plaatsen