
Meer succes in (zaken) relaties
Ongetwijfeld heb je deze zin al eens voorbij horen komen “Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden”. Ook wel bekend als: de gulden regel. Echter kan juist het vermogen om gedrag aan te passen aan een ander, het verschil maken tussen stroeve interacties en productieve samenwerkingen. Wil je jouw trainee of coachee helpen om meer succes te behalen in zijn of haar (zaken) relaties? Werk dan met de Platinum Regel®: Behandel anderen zoals ZIJ behandeld willen worden. In dit blog vertellen we je meer over succesvolle zakenrelaties en DISC.
Succesvolle relaties - Aandacht voor interacties
In hoeverre is iemand in staat om zijn benadering of strategie af te stemmen op een bepaalde situatie of relatie? In hoeverre kan de persoonlijke voorkeursstijl, zoals de extravertheid of introvertheid, het tempo en de voorkeur voor taken of mensen, veranderen om beter aan te sluiten bij de ander? Je kunt je trainee of coachee hierin begeleiden om meer succes te behalen in diens interacties. Maar ook voor jezelf tijdens je coaching kan het een groot verschil maken. Wanneer jij je kunt aansluiten bij je klant zal je begeleiding meer effect hebben.
Om succesvol te zijn in (zaken) relaties is het handig om te weten hoe je je communicatie zodanig kunt aanpassen dat je boodschap écht aankomt bij de ander. Dat wil niet zeggen dat je het gedrag van de ander probeert te kopiëren maar dat je probeert aan te sluiten bij de gedragsvoorkeursstijl.
Aansluiten bij extraverte of juist introverte mensen
Mag er geoefend worden met meer extravertheid in jouw communicatie? Versnel dan het tempo en neem zelf de eerste stap. Probeer meer oogcontact te hebben en oefen met een sterke, zelfverzekerde stem. Zeg waar het op staat, op een open en tactvolle manier.
Is het in een situatie eerder gepast om een meer introverte houding aan te nemen? Kies dan juist voor een rustiger tempo. Laat vooral de ander spreken en zoek naar de mening van de persoon tegenover je. Heb meer aandacht voor jouw eigen woordkeuze zodat hij of zij zich niet aangevallen voelt. Zorgvuldigheid en meer praten met details is gewenst.
Aanpassen bij mensgerichtheid of taakgerichtheid
Sommige mensen zijn meer gericht op de kwaliteit van het contact zelf dan op de taken die gedaan moeten worden. Wanneer je wilt aansluiten bij iemand die op dat moment op de mens gericht is, kun je de aandacht voornamelijk besteden aan de relatie. Neem de tijd om aan deze relatie te werken, deel je eigen gevoelens en reageer op die van de ander. Wees flexibel in je planning en neem meer tijd voor een praatje.
Staat er juist iemand die op dat moment zeer taakgericht is? Kom dan direct ter zake, kom met feiten, logica en houd de planning goed in de gaten. Probeer de communicatie zakelijk te houden en eventueel enthousiasme en behoefte aan fysiek contact te matigen.
Meer succes in (zaken) relaties begint bij de persoon zelf. Onderzoek de persoonlijke gedragsvoorkeursstijlen en oefen in het herkennen van het gedrag van een ander.
Ontdek hoe jij jouw communicatie kunnen verbeteren met behulp van DISC.
Wil ook jij DISC leren toepassen in je coaching of trainingen? Schrijf je dan vandaag nog in voor de eerstvolgende DISC training en ervaar de meerwaarde van DISC.