
Wat is het idee achter de woordcombinaties van de woordschets?
DISC is een waardevol instrument om gedragsvoorkeuren te analyseren en te begrijpen. Maar hoe zit het met de cijfers onder de DISC-grafiek? Wat zeggen die over iemands communicatiestijl, motivatie en stressfactoren? Dit is waar de DISC Woordschets om de hoek komt kijken. Waarom zijn de woordschetsen belangrijk en hoe helpen ze je ze als coach, trainer of HR-professional om nog effectiever te begeleiden? Je leest het in dit blog.
Wat is de DISC Woordschets?
De Woordschets is een compacte, visuele samenvatting van het waargenomen en instinctieve gedrag van een persoon. Hiermee krijg je direct inzicht in:
- De Basisstijl → Het natuurlijke, instinctieve gedrag van iemand.
- De Responsstijl → Hoe iemand zich aanpast aan de omgeving.
Deze stijlen kunnen verschillen. Soms past iemand zich aan om te voldoen aan de eisen van een werkomgeving, dit kan iemand veel energie kosten. Vooral wanneer het (te) ver afstaat van de basisstijl.
Wat vertellen de woordschets-woordcombinaties?
De woordcombinaties in de Woordschets geven gedragskenmerken weer in vier gebieden:
Problemen / Taken - Hoe iemand uitdagingen en opdrachten aangaat.
Mensen - Hoe iemand met anderen omgaat.
Tempo - Hoe iemand reageert op verandering.
Procedures - Hoe iemand omgaat met regels en procedures.
Door deze combinaties te analyseren, krijg je meer inzicht in hoe iemand naar alle waarschijnlijkheid reageert op bepaalde situaties en hoe je je communicatie en coaching hierop kunt afstemmen.
Hoe gebruik je de DISC Woordschets in coaching en training?
- Behoeften in kaart brengen: Waar krijgt iemand energie van? Waar loopt diegene op leeg?
- Passend motiveren: Sluit aan bij iemands natuurlijke voorkeuren.
- Betere relaties opbouwen: Begrijp hoe iemand reageert op anderen.
- Minder stress ervaren: Vermijd situaties die energie kosten.
- Meer productiviteit en samenwerking: Gebruik de inzichten om taken effectiever te verdelen.
Gebruik deze kennis van de woordschets in je coaching, training of HR-advies om je communicatie te verbeteren en mensen te begeleiden op een manier die écht werkt. Bied je klanten ondersteuning op maat als DISC specialist. Schrijf je in voor de Officiële DISC certificering.