
Gebruik jij AI?
De manier waarop we werken verandert enorm sinds de komst van AI. Van automatiseringen tot aan het formuleren van nieuwe ideeën, data-analyses en veel meer. AI tools worden op heel veel taken toegepast. Maar hoe reageren mensen met verschillende gedragsvoorkeursstijlen op deze technologieën? En wat kunnen trainers, coaches en HR-professionals met deze inzichten?
Waarin herken jij jezelf?
De eerste testers
Sommige mensen zijn van nature gericht op resultaten, snelheid en innovatie. Ze zien AI-tools als een middel om efficiënter te werken, sneller tot oplossingen te komen en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Ze zijn vaak de eersten die nieuwe AI-tools willen uitproberen en zijn niet bang om iets nieuws te proberen. Hun enthousiasme en lef maken hen tot aanjagers van AI-adoptie binnen teams. Andere mogelijke toepassingen van AI zijn voor hen markttrends analyseren en presentaties structureren. De valkuil zou voor hen kunnen liggen in de snelheid van hun handelen. Ze kunnen te snel door de implementatie heen gaan, zonder voldoende aandacht voor de details of de impact op anderen. Ook de neiging om 'vol gas' te blijven gaan kan een valkuil zijn, waardoor ze mogelijk fundamentele stappen over het hoofd zien.
In de coaching kun je het advies geven om hun AI-kennis te delen en anderen te inspireren. Maar ook om de impact van AI-implementaties op processen en mensen te overwegen, en niet alleen de snelheid ervan. Plan voldoende feedback momenten in.
De sceptische gebruiker
Andere professionals benaderen AI met een gezonde dosis scepsis en willen de logica en betrouwbaarheid van de tools eerst zorgvuldig doorgronden. Ze zullen grondig onderzoek doen naar de werking van AI, de algoritmes en de potentiële risico's. Ze beschermen de positieve dynamiek tegen uitputting als het hen te snel gaat of te luid is. Hun focus ligt op de kwaliteit en de consistentie van de AI-output. Deze persoon zal AI voornamelijk gebruiken voor complexe data-analyses, het genereren van rapporten, het optimaliseren van processen, fouten verminderen, om feiten te controleren of om bewijsmateriaal te verzamelen. Een mogelijke valkuil zou kunnen zijn dat ze te lang blijven hangen in hun analyses over de werking van AI voordat ze de informatie toepassen. Ook kunnen ze extra kritisch zijn op de output.
Geef hen bijvoorbeeld het advies om een training te volgen die de werking van AI volledig toelicht. Moedig hen aan om simpelweg te beginnen en te experimenteren. Oefen te bepalen wanneer een taak goed genoeg is uitgevoerd, in plaats van door te gaan tot het resultaat perfect is tot in de puntjes.
De welzijns gebruiker
Weer een ander zou AI kunnen benaderen vanuit het perspectief van de menselijke ervaring: hoe kan AI de samenwerking verbeteren, de communicatie vergemakkelijken en het welzijn van het team bevorderen? Ze kunnen AI-tools gaan gebruiken om de relaties tussen medewerkers te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan e-mailconcepten, samenvattingen van projecten, projectplanning opstellen of als AI-chatbot voor HR-vragen. Ze kunnen zich echter zorgen maken over de impact van AI op bestaande banen en de menselijke interactie. Daardoor zouden ze minder geneigd kunnen zijn om AI-tools te omarmen.
Tijdens de coaching zou de menselijke kant van AI kunnen worden onderzocht: hoe kan AI de menselijke potentie vergroten, in plaats van vervangen? Of organiseer workshops waar teamleden samen AI-tools kunnen verkennen en de voordelen voor samenwerking bespreken. Moedig het aan om AI te gebruiken om repetitieve taken te verminderen, zodat er meer tijd is voor puur menselijke interacties.
De strategische gebruikers
Ten slotte zijn er ook mensen die AI zien als een strategische tool om complexe problemen op te lossen en de organisatie vooruit te helpen. Ze zullen AI-tools kritisch evalueren op hun effectiviteit en efficiëntie, en zoeken naar AI-oplossingen die vaste structuren en normen kunnen versterken of verbeteren. Zo kunnen ze AI gebruiken om voorspellende analyses te genereren die hen helpen bij de besluitvorming, kunnen ze bedrijfsprocessen automatiseren en optimaliseren, kwaliteitscontroles verbeteren en risicoanalyses uitvoeren. Het is echter mogelijk dat hun verwachtingen van AI-tools zo hoog zijn dat ze teleurgesteld kunnen zijn wanneer de output niet perfect is.
Wil je als coach iemand begeleiden om AI te omarmen? Betrek hen bij de selectie en evaluatie van AI-systemen op basis van robuustheid en betrouwbaarheid. Help hen te focussen op de meerwaarde van AI in plaats van zich te verliezen in de controle van elk detail.
Begrijp jij de voorkeuren van je trainee of coachee? Pas je coaching aan op de individuele gedragsvoorkeurstijlen van je klant. Waarvoor gebruik jij AI? Hoe wordt het binnen de organisatie toegepast, of waarom juist niet?
Ontdek de unieke stijl van de mensen waarmee je werkt, doe een DISC analyse!