Wat is DISC?

Wat is DISC eigenlijk? Het DISC-model is een veel toegepaste en makkelijk te begrijpen methode dat inzicht geeft in het gedrag van mensen. Het geeft niet alleen inzicht in je eigen gedrag, krachten en valkuilen… ook in dat van anderen. Dat is heel waardevol, want daardoor ben je in staat mensen te benaderen zoals ZIJ benaderd willen worden. Je weet je in de ander te verplaatsen en dat brengt je samen veel verder: de onderlinge verhouding en communicatie verbetert enorm. En dat kost ook nog eens minder frustratie en negatieve energie.


Kennis van de DISC-methode helpt trainers, coaches, consultants, loopbaanbegeleiders, HR-managers, werving- en selectiemedewerkers om hun gesprekspartners beter te begeleiden in het maken van een volgende stap. Door DISC in te zetten geven ze hun respondenten een goed beeld van zichzelf, leren ze hun de stijl van een ander te herkennen en daar op een effectieve manier op in te spelen.

Disc Benelux materialen kwaliteiten

DISC: vier gedragsstijlen

DISC onderscheidt vier verschillende gedragsstijlen:


  • Dominant
  • Invloed
  • Stabiel
  • Consciëntieus


Elke stijl heeft een eigen kleur en kent eigen kenmerken.

DISC-analyse: uniek en betrouwbaar

DISC-analyse: uniek en betrouwbaar

Niet één individu is gelijk en niet één DISC-analyse geeft eenzelfde uitkomst. Ieder mens is een mix van de vier DISC-stijlen, waarbij meestal één, twee of zelfs drie stijlen de boventoon voeren. De analyse is voor iedereen anders en daarmee zeer betrouwbaar.

DISC: Wereldwijd dé meest gebruikte gedragsanalyse



DISC: Wereldwijd dé meest gebruikte gedragsanalyse

Het DISC-model is gebaseerd op onderzoek van Dr. William Moulton en wereldwijd de meest toegepaste tool in zijn soort. Niet zo gek als je bedenkt dat de DISC-analyse in de afgelopen 40 jaar al meer dan 50 miljoen keer is gebruikt.



Waar en waarom DISC?

Waar en waarom DISC?

In grote en kleine bedrijven, in profit en non-profit organisaties, in teamverband en op individueel niveau wordt DISC veelvuldig ingezet om:

  • De impact van coaching en training te maximaliseren
  • Effectieve managers en leidinggevenden verder te helpen
  • Meer uit sales te halen
  • Goed geoliede teams te creëren
  • Klantenservice te optimaliseren
  • Veranderingstrajecten te ondersteunen
  • Raad te geven bij het inhuren, werven, plaatsen, promoveren en outsourcen van medewerkers
  • Conflicten op te lossen