DISC businessplan
DISC leiderschap
DISC leiderschap
01/10/2025
3 min

Een Stappenplan voor Succesvolle Businessplannen in 2025 met DISC

01/10/2025
3 min

We verwelkomen weer een nieuw jaar. Dat betekent dat het tijd is om te reflecteren op het afgelopen jaar en plannen te maken voor een succesvol 2025. Een goed businessplan geeft je richting en duidelijkheid. Wist je al dat je het DISC model kunt gebruiken om dit proces nog effectiever te maken? Door je gedragsvoorkeuren (en die van je team) te begrijpen, kun je een plan creëren dat niet alleen ambitieus, maar ook uitvoerbaar is. Hier is een voorbeeld van een stappenplan dat aansluit bij de verschillende DISC-gedragsstijlen.

Succesvolle Businessplannen

Analyseer het afgelopen Jaar

Wil je alles tot in de details uitgezocht hebben? Iemand met een blauwe voorkeursstijl kan ontzettend gelukkig worden van deze taak. Mensen die zich in een blauwe gedragvoorkeursstijlen herkennen, houden vaak van feiten, data en nauwkeurigheid. Dit maakt hen uitermate geschikt om een grondige analyse van het afgelopen jaar te maken.

  • Taken: Verzamel data over de prestaties van 2024. Analyseer omzetcijfers, klantenfeedback en procesoptimalisaties.
  • Rapportage: maak een overzichtelijke rapportage met duidelijke grafieken en concrete cijfers.

Pro-tip: Vraag iemand met een blauwe gedragvoorkeursstijl om de controle over dit onderdeel op zich te nemen. Hun precisie zorgt voor een solide basis.


Stel doelen voor 2025

Iedere eigenaar en alle leden van een team willen dat het bedrijf groeit. Hiervoor zijn heldere doelstellingen enorm belangrijk. Je kunt altijd een beroep doen op iemand met een rode gedragvoorkeursstijl voor het formuleren van ambitieuze doelen. Ze brengen een enthousiasme en focus die vooruitgang en resultaten bevorderen. Zij zijn de perfecte mensen om ambitieuze doelen te stellen en de grote lijnen uit te zetten.

  • Wat te doen: Definieer doelen die uitdagend, maar haalbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van marktaandeel, het binnenhalen van nieuwe klanten of het lanceren van een nieuw product.
  • Doelen stellen: Formuleer SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden). Dit houdt de focus helder.

Pro-tip: Laat iemand met een rode voorkeursstijl de doelen kort en krachtig communiceren naar het team.


Formuleer gedetailleerde plannen

Bundel de krachten van mensen met een blauwe en groene voorkeursstijl. Mensen met een  blauwe gedragvoorkeursstijl zijn vaak ontzet goed in het maken van gestructureerde plannen, terwijl iemand met een groene voorkeursstijl juist extra aandacht heeft voor de betrokkenheid en samenwerking van teamleden en collega’s.

  • Wat te doen: Maak een gedetailleerde roadmap waarin duidelijk staat wie wat doet, wanneer en hoe.
  • Leg de nadruk op duidelijke deadlines en takenlijsten.
  • Zorg dat iedereen zich gehoord voelt en een rol krijgt die bij hun sterktes past. Groenen zorgen ervoor dat het team gemotiveerd en verbonden blijft.

Pro-tip: Combineer structuur en empathie om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren.


Inspiratie en Energie

Iemand met een gele gedragvoorkeursstijl brengt energie en enthousiasme in ieder project. Een van hun sterke kanten is anderen inspireren om zich te committeren aan het plan.

  • Wat te doen: Organiseer een kick-off meeting of brainstormsessie waarin iedereen zich verbonden voelt met de visie.
  • Gebruik storytelling en visuele hulpmiddelen om het plan tot leven te brengen. Denk aan inspirerende presentaties en motiverende verhalen.

Pro-tip: Vaak zijn mensen met een gele voorkeursstijl de lijm van het team. Laat hen creatief bijdragen, zoals het bedenken van nieuwe campagnes of originele ideeën.


Focus tijdens de uitvoering

Als het plan eenmaal staat, is het tijd om in actie te komen. Rode en blauwe gedragvoorkeursstijlen zijn hier de perfecte duo’s: rood zorgt voor daadkracht, blauw voor precisie.

  • Wat te doen: Zet het plan om in acties en zorg voor wekelijkse updates om de voortgang te monitoren.
  • Focus op snelle beslissingen en het overwinnen van obstakels.
  • Houd de voortgang bij met tools zoals projectmanagementsoftware. Controleer of alles volgens schema verloopt.

Pro-tip: Laat het aan iemand met een overwegend rode gedragvoorkeursstijl om de vaart erin te houden en een blauwe om het overzicht te behouden dat ook alles klopt.


Reflecteer en pas indien nodig aan

Halverwege het jaar is het tijd voor een reflectiemoment. Wat gaat goed? Wat kan beter? Welke stappen zijn er nodig?

  • Wat te doen: Evalueer de voortgang met het team en pas het plan waar nodig aan.
  • Faciliteer open gesprekken waarin iedereen feedback kan geven.
  • Gebruik data om objectief te bepalen welke onderdelen van het plan moeten worden aangepast.

Pro-tip: Maak van reflectie een vast onderdeel van het proces om flexibel te blijven inspelen op veranderingen.


Zoals je hebt kunnen lezen is het ideaal om de kwaliteiten van de verschillende DISC profielen te combineren om tot een compleet plan te komen. Belangrijk om te onthouden dat niet alleen binnen een onderneming verschillende profielen aan bod komen, maar ook in ieder uniek persoon. Ieder individu beschikt over een eigen kleur mozaïek. Waarin er vaak een voorkeursstijl bovenuit steekt.  Dus, waar wacht je nog op? Ga aan de slag met je team en maak van 2025 een jaar om nooit te vergeten!

Wil ook jij weten hoe je DISC effectief in je processen kunt gebruiken? Schrijf je vandaag nog in en word DISC specialist, of meld je aan voor de DISC Verdiepingsdag.

Categorieën